به گزارش «-» به نقل از ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه منطقهای رای الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در کلیپی به تحلیل سیاست رهبری ایران در قبال آمریکا و درسی که رهبر جدید ایران به رئیسجمهور آمریکا داد، دلایل مواضع جدید جنگندهها و پایگاههای هوایی آمریکا و عربستان سعودی را تحلیل کرد. هواپیما، نقش نخست وزیر اسرائیل در برهم زدن مذاکرات تهران و واشنگتن و انتقام احتمالی حزب الله علیه رژیم. صهیونیست ها درباره ترور فرمانده تیپ رضوان تحقیق می کنند.
عطوان با اشاره به تنش اخیر در تنگه هرمز بین آمریکا و ایران گفت: درگیری نظامی بین نیروهای ایرانی و ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز به چند دلیل اتفاق بسیار مهمی بود.
به گفته این تحلیلگر عرب، آمریکا می خواست صبر راهبردی ایران را بیازماید و ایران را در برابر هرگونه تجاوز در تنگه هرمز بسنجد، اما پس از آن شوک بزرگی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و سران فرماندهی مرکزی آمریکا وارد کرد، زیرا موشک های ایرانی بلافاصله سه کشتی یا ناو آمریکایی را هدف قرار دادند. پیام این اقدام این است: «در صورت حمله به نفتکش ایرانی، بدون معطلی کشتیها و ناوشکنهای شما را هدف قرار خواهیم داد». این بدان معناست که ایران آماده بود و محاسبات خود را انجام داده بود و رهبری قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء – اتاق عملیات نظامی ایران، برای همه این احتمالات و پاسخگویی به آنها آمادگی کامل داشت.
در ایران تصمیم گرفته شد به هر حمله آمریکا پاسخ دهد. طبیعتا آمریکایی ها تعجب کردند زیرا فکر می کردند ایران هرگز پاسخی نخواهد داد. این پاسخ ترامپ و دولت اشغالگر اسرائیل را خوشحال کرد و نشان داد که ایران هنوز از قدرت نظامی بیسابقه موشکی و پهپادی برخوردار است.
عطوان همچنین درباره نقش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اخلال در مذاکرات ایران و آمریکا گفت: سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران گفت: هر بار که گزینه دیپلماسی روی میز گذاشته می شود، آمریکا دست به یک ماجراجویی نظامی بی پروا می شود. ایرانیها هرگز تسلیم فشار آمریکا نمیشوند، هر چقدر هم که بزرگ باشد و تهدیدها آنها را نمیترساند. در واقع تصمیم گیرنده در اینجا ترامپ نیست، بلکه بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) است که با ترامپ تماس گرفته است. او این حمله را پذیرفت و به او گفت که باید تمام امیدها و رویاها را از بین ببرد و تمام گامها برای رسیدن به راهحل دیپلماتیک را متوقف کند تا زمانی که به اهدافمان برسیم، تا حکومت ایران سرنگون شود و ایران به برنامه هستهای خود پایبند باشد و اورانیوم غنیشده را تحویل ندهد، یعنی جنگ را باختهایم و «خاورمیانه» را از دست دادهایم. فراهم کرده ایم
عطوان افزود: اسرائیل با یک تهدید وجودی مواجه است و ایرانی ها در اوج هوش، اقدام و آمادگی برای ورود به این جنگ به هر وسیله هستند. این یک موضوع مهم و اساسی است. اسرائیل نگران و شکست خورده است. ایرانی ها همه چیز را محاسبه کرده اند و طی همه مذاکرات دو سال گذشته تایید کرده اند که متعهد به غنی سازی اورانیوم مطابق با قوانین بین المللی هستند. این طرح و موضوع یک موضوع حاکمیتی است و اورانیوم غنی شده در زیر زمین در مکانی امن ذخیره می شود. در این زمینه آمریکا تلاش کرد و اسرائیل نیز تلاش کرد، اما هر دو با شکست بدی مواجه شدند، زیرا این اورانیوم هنوز در ایران وجود دارد و همه تلاش ها برای رسیدن به آن شکست خورده است. اراده ایران بسیار قوی است.
حاکمیت ایران همچنان وجود دارد و در حال قویتر شدن است و رئیسجمهور ایران با آیتالله سید مجتبی خامنهای، رهبر ایران دیدار ویژهای داشت و این به معنای تثبیت، تقویت و پیشرفت حاکمیت است.
کشورهای حوزه خلیج فارس
عطوان در بخشی دیگر از این ویدئوی تحلیلی گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی از مواضع خود عقب نشینی کردند و متوجه شدند که آمریکا در این جنگ شکست خورده است. در این زمینه رایزنی مستقیمی بین آقای عراقچی و همتای سعودی وی صورت گرفت و رایزنی مهمی بود. این مشاوره در کجا انجام شد؟ از چین در واقع آقای عراقچی منتظر بازگشت از چین نشد و بعد تماس گرفت. وی پس از دیدار با رئیس جمهور چین با همتای سعودی خود تماس گرفت.
عطوان گفت: موضوع دیگری هم وجود دارد که میخواهم به آن اشاره کنم و آن بازنگری عربستان در ممانعت از دسترسی آمریکا، ارتش، کشتیها و جنگندههای این کشور از آسمان و پایگاههای نظامی این کشور برای حمله به ایران است. این یک موقعیت بسیار جدید است. روزنامه سعودی الشرق الاوسط در این باره نوشت: این تصمیم به معنای توقف استفاده از حریم هوایی و پایگاه های نظامی عربستان در هر حمله ای به ایران است و دلیل آن موضع سران عالی رتبه سعودی است و این تغییر است. شکست خورده است و اسرائیل نیز شکست خورده است.
این تحلیلگر عرب توضیح داد: امروز حزب الله اسرائیل را با موشک ها و پهپادهای خود هدف قرار می دهد. حزبالله در واقع از اسرائیل خوشش آمد و به درگیری و تقابل بازگشت، زیرا اسرائیل بود که توافق آتشبس را نقض کرد و به هیچ یک از آن پایبند نبود، به ویژه که «تام باراک» و همه آنها (آمریکاییها) دولت لبنان را گمراه کردند و گفتند که «اجرای آتشبس، لبنان را به عصر طلاییاش باز میکند». لبنان باید با آمریکا و نیروهای اسرائیلی برای خلع سلاح حزب الله همکاری کند. اکنون حزب الله بازگشته است و انتقام ترور فرمانده تیپ رضوان را خواهد گرفت که به طور خاص برای آزادسازی جنین ایجاد شده است و پیام واضح است که مقابله با این پهپادها که هر روز باعث قتل در صفوف نیروهای ارتش اسرائیل و نابودی خودروهای آنها می شود دشوار است.
وی در پایان تاکید کرد: آمریکا در بن بست است. ایران در نتیجه شجاعت، هوشیاری و شجاعت خود در مقابله با این تجاوز به این مهم دست یافته است. ایران 70 درصد از موشک ها و پهپادهای خود را حفظ کرده است. من مواضع فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تایید می کنم که گفت: «غافلگیری های بزرگ و سلاح های جدید و ناشناخته ای دارد که آمریکا از دیدن آن ها شوکه می شود» از سوی چین، روسیه و همه کشورهای عربی و اسلامی که در این جنگ در کنار ایران ایستاده اند. آنها از جمله عمان آن را محکوم نکردند. من تشکر می کنم و تأیید می کنم که کسانی که تلاش می کنند از این آب گل آلود ماهی بگیرند بهای سنگینی خواهند پرداخت. ما موافق هماهنگی و همکاری با ایران هستیم و وقتی دو گزینه آمریکا و اسرائیل باشد، در کنار ایران خواهیم بود زیرا تخلف کرده است، اما نشان داده است که توانایی مقاومت، ایستادگی و مبارزه تا پیروزی را دارد.

